نشست علمی زیارت متعالی و ماندگار ویژه مدیران، روحانیون و معینه های حج 1401 برگزار شد
در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمری مسئول محترم بعثه خراسان رضوی ضمن خیر مقدم ارتقاء سطح علمی روحانیون را یکی از اهداف این گونه نشست ها دانستند.
در ادامه جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی به ارائه بحث پیرامون چیستی زیارت متعالی، مبانی و چگونگی دستیابی به آن پرداختند.
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس در ابتدای سخنرانی با اشاره به روایتی از امام حسین علیه السلام که می فرمایند: فَضلُ کافِلِ یَتیمِ آلِ محمّدٍ المُنقَطِعِ عَن مَوالِیهِ النّاشِبِ فی رُتبَةِ الجَهلِ یُخرِجُهُ مِن جَهلِهِ و یُوضِحُ لَهُ ما اشتَبَهَ علَیهِ على فَضلِ کافِلِ یَتیمٍ یُطعِمُهُ و یَسقیهِ ، کَفَضلِ الشَّمسِ علَى السُّهى
بیان داشتند که تمایز دو گونه یتیم در احادیث الف: یتیم از پدر و مادر، ب: یتیم از ائمه علیهم السلام کاملا مشخص و مشهود است و به تعبیر روایت، برتری کسی که یتیم آل محمّد صلی الله علیه وآله را که از موالیان و امامان خویش علیهم السلام دورافتاده و به گمراهی گرفتار شده است، سرپرستی کند و او را از جهل و نادانی بیرون آورد ، بر سرپرستی کنندهی یتیم که او را غذا و آب میدهد، قابل مقایسه نیست. بنابراین وظیفه روحانی کاروان وصل فرزند به نقطه هستی است و تکفل ایتام آل محمد صلی الله علیه وآله می باشد.
این استاد دانشگاه زیارت را داری سه رکن، زیارت کننده، زیارت شونده و اصل زیارت دانستند که اصل زیارت در دو مرتبه متعارف و متعالی قابل بررسی می باشد. ایشان در ادامه ره آورد های زیارت را 1.تعمیق عواطف،2. افزایش معرفت و3. تحول رفتاری دانستند و فرمودند: ره های آورد زیارت اصلاح انگاره ها ست که باید توسط روحانی تصحیح و هدایت شود تا زائر به ره آورد نهایی زیارت که تحول وجودی است برسد
ایشان در پایان نقش واسطه که همان روحانی کاروان در زیارت متعالی است را در شش محور
- اعتدال در هر یک از مواجهه های احساسی، کنشی و معرفتی
- مواظبت بر صحت مناسک و احکام شرعی
- انسجام بین چهار مواجهه احساسی، کنشی ، معرفتی و مناسکی
- اصلاح انگاره های ذهنی زائر از ... و پیشگیری و درمان خرافه گرایی
- ایجاد زمینه برای تجربه حضور
- یاری در بازشناسی تجربه و توهم تجربه
توضیح دادند و بیان داشتند که با تحقق این شش محور می توان گفت ره آورد نهایی صورت گرفته که تحول وجودی من و زائر است